Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Column: ‘Jordy Clasie leidt de aandacht af’

  • REDNECK

    Column: ‘Jordy Clasie leidt de aandacht af’

    'Kind van Feyenoord, dat is hij Jordy Clasie. Van kleins af aan uit Haarlem naar Rotterdam en vice versa om te slagen bij zijn club Feyenoord. Een speler ook met een moeilijk jeugdig verleden, getuige een filmpje waarin de grootste Feyenoorder aller tijden hem in tranen vertelt hoe trots hij op deze kleine middenvelder is.

    Jordy Clasie is de nieuwe verpersonificatie waar Feyenoord voor staat. Strijd, keihard werken, tegenslag maar ook aspecten zoals een geweldig inzicht en een prachtige pass. Een speler ook die zelf weet wat het instituut Feyenoord betekent voor zovelen die twee wekelijks de gang naar dat prachtige bolwerk maken. Het nieuws over zijn langere verblijf bij onze club is natuurlijk prachtig nieuws temeer daar hij bij pakweg Porto ook Champions League had kunnen spelen. Toch kwam de mededeling wat ongemakkelijk over. Clasie was wel in gesprek geweest met buitenlandse clubs maar was niet tot overeenstemming gekomen. Vreemd, een verblijf bij Feyenoord zal sportief en financieel toch niet kunnen opwegen tegen een transfer naar een buitenlandse club en ook de spelers die hem dit seizoen omringen bij Feyenoord zijn niet van de kwaliteit waarmee hij bij een buitenlandse club waarschijnlijk zou kunnen spelen. Maar wat maakt het ons uit, hij blijft van ons en hij wordt alleen maar beter.

    Tegenover dit mooie nieuws staat bij mij de twijfel over het vermogen wat Martin van Geel laat zien om Feyenoord weer sportief op peil te krijgen. Ik heb in een eerder column gepleit voor het halen van Jens Toornstra. Dat heeft hij goed gedaan. Voor het overige begin ik toch hevig te twijfelen aan de technisch-directeur. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik veel van wat hij in het verleden voor Feyenoord deed mij wel aanstond. Een aantal zaken maken dat hij twijfel oproept de juiste man te zijn voor de toekomst.

    Allereerst zijn transferbeleid. In mijn visie heeft hij Martins Indi, Janmaat, De Vrij en Pelle voor veel te weinig verkocht. Ik las overal over de “verdienste die deze spelers voor Feyenoord hadden en wat ze hadden betekent voor de club”. Ik kreeg een beetje het gevoel van een sociale instelling, ga maar je hebt je best gedaan. Het had, mede door het WK, keihard uitgespeeld moeten worden Martin, keiharde business heet dat. Bij ‘de Lampjes’ en ‘020’ gaan ze ondanks aflopende contracten, voor de hoofdprijs of ze gaan niet. Deze vier voor pakweg 33 miljoen als ik me niet vergis. In de huidige wetten van het voetbal peanuts! Maar ja, de schuld was afgelost. En de kruideniersmentaliteit houden we lekker in stand.

    De technisch-directeur leek de laatste weken wel een reizende toerist. Hij ging naar Napels voor Zapata. Nooit van gehoord, de derde spits daar. Hoe kom je daarop? Buiten het feit dat Italianen ook veel hogere transfersommen hanteren was al duidelijk dat Napoli hem niet zou verkopen. Vergeefse reis dus. Volgens mij informeer je toch eerst bij een club of een speler verkocht cq verhuurd mag worden?

    John Guidetti bleef ook in beeld bij Feyenoord. Eerst was de transfersom te hoog maar in een later stadium waren er meer medische redenen om van Guidetti af te zien. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen maar een belletje naar Manchester City en vragen naar zijn situatie was makkelijker geweest. Nu werd het een schimmenspel met een slechte afloop voor Guidetti en moddergooien in de media.

    Nu rest nog Bas Dost maar ook dat is een gebed zonder eind. Als je de media mag geloven vraagt Vfl Wolfsburg een voor Feyenoord begrippen te hoge transfersom. Dat recht heeft zo'n club ook voor een speler met een doorlopend contract. Ze zijn Feyenoord niet!! Als je zo'n speler wil, ga er dan voor en neem een keer een risico desnoods met externe financiers. Ik ken clubs die via plaatsing voor Champions League voetbal een transfer zo terugverdienen maar Feyenoord wil zoals altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en zo komen de nog niet zo lang geleden geuite voornemens over doorgroeien als club nooit tot stand.

    Martin van Geel vertelde ook dat er alleen nog spelers naar Feyenoord kwamen die een restwaarde zullen vertegenwoordigen. Met de nog aanwezige Joris Mathijssen, de ‘vermoeiende’ Ruben Schaken heeft Feyenoord Luke Wilshere (32), Khalid ‘nooit fit’ Boulahrouz (32), Colin Kazim-Richards (28), Karim El Ahmadi (29) in huis gehaald. Dat staat in schril contrast met deze uitspraak. Deze spelers gaan nooit meer iets opleveren dan slechts salaris en dat is al teveel.

    Tel daarbij op een ‘sociale’ contractontbinding van John Goossens, een appel en een ei verkoop van Ruud Vormer naar Club Brugge en de nog aanwezige ‘voorbeeldprof’ maar alleen bij ADO functionerende Wesley Verhoek en de term wanbeleid kan weer uit de kast worden gehaald. Slechts Bilal Basacikoglu en Jens Toornstra kunnen vooralsnog als gerichte aankopen worden bestempeld. Ik snap gewoonweg niet hoe Martin van Geel bij spelers uitkomt die nu ‘overbruggingspelers’ worden genoemd. Een nieuwe woord alweer maar net zo naar als het veel gebezigde ‘transfervrij’.

    Nu was de tijd rijp om verder stappen te maken en te investeren maar de club is opnieuw tot stilstand gekomen terwijl Ajax en PSV weer de dienst gaan uitmaken. Ook de scouting naar bijvoorbeeld Scandinavische talenten levert weer niets op, ze zijn er wel maar Feyenoord ziet ze niet. Het seizoen is net begonnen maar het gevoel bekruipt me alweer dat het een verloren seizoen gaat worden. Daar gaan we weer met een te dure seizoenskaart die de prijs niet rechtvaardigt.

    Martin van Geel was er vanmiddag wel bij om op fanatieke toon de contractverlenging van Jordy Clasie toe te lichten als een groot succes. De waarheid is echter dat Jordy Clasie is gebruikt om het falen van de technisch-directeur te camoufleren. Een technisch-directeur die Feyenoord met niveau onwaardige spelers opzadelt heeft wat uit te leggen in de winterstop. Het verhaal zal ongetwijfeld zijn dat Feyenoord wederom zwarte cijfers schrijft maar ik hoop ook dat hij zijn verantwoordelijkheid weet en neemt.

    ——————————————————-

    Alsof ik het zelf het geschreven heb…..

  • kieb

    geleuter

  • REDNECK

    Bedankt voor deze zinnige bijdrage en mijn complimenten voor je sterke argumenten (tu)

  • Dizciple

    Gaat toch je club steunen man, er is veels te veel gezeik

  • REDNECK

    Rare opmerking……jij schijnt ook te denken dat als je (terechte) kritiek hebt je de club niet steunt 8-)

    Vooral overal ja en amen op zeggen wat Feyenoord je voert…..dan komen we er vast wel…..precies het kuddevolk dat Feyenoord zo graag ziet……zucht.

    Juist omdat ik de club steun trek ik mij dat wanbeleid zo aan.

    Ik ben trouwens morgen gewoon weer in Enschede, geen zorgen…….

  • Dizciple

    Veel schreeuwers steune de club niet, houden nie van de club, maar houde van het Legioen, van zichzelf, geve zichzelf te graag een schouderklopje.

    Puur het telkens weer aanwezig zijn, ook na slechte prestaties, betekent niet automatisch dat de club, en feitelijk dus de spelers, want die make de club nou eenmaal, ook echt wat heb aan die zogenaamde steun. Want ik vind het toch vooral pure agressie en negativeit alom, of de club daar nou zoveel aan heeft..

    Wat dat betreft had ik graag eens gezien dat zo'n Goossens eens wat anders had geroepe ipv dat hij het reuze naar zijn zin heeft gehad, zich altijd heeft thuisgevoeld, en de supporters enorm bedanke voor de steun die hij altijd voelde…straks gaat Verhoek datzelfde lulverhaaltje houde. Ze moge wat mij betreft best eens van zich afbijte, na alle bakke stront die ze over zich heenkrijge.

    Te kort kome voor een bepaald nivo betekent nog altijd nie dat je een crimineel bent ofzo..

  • REDNECK

    Misschien zegt Goossens het wel omdat hij dit wel degelijk meent?

    Jij hebt kennelijk een bepaald beeld van de supporters die niet overeenkomt met de waarheid. Bij ons krijgt IEDEREEN genoeg steun……..als je bij wijze van spreke naar onze vrienden uit onze hoofdstad kijkt dan wordt je al na 2 verkeerde ballen het stadion uitgefloten…….bij ons werd er afgelopen donderdag zelfs na die 3 - 3 nog gezongen!!! X(

    Lekker boeiend wat er soms op internet wordt geschreven over een speler, in het stadion zullen ze dit niet zo snel merken…….en ik denk dat ze in een leeg stadion minder steun hebben of niet? :S

    Om maar te zwijgen over het financiele aspect…….of denk jij dat seizoenkaarten, losse kaartjes en kaartjes voor uitwedstrijden gratis zijn……dat is wel een heel erg duur schouderklopje hoor……

  • Dizciple

    Ach joh, ik vind het prachtig dat er altijd zoveel lui op kome dage en idd nog zo lang doorzinge, je neemt mijn kritiek ook iets te extreem op geloof ik, maar het is meer mijn kritiek over de algemene instelling van een hoop voetbalsupporters

  • Rotterdam-West

    Ik leg weleens overhoop met je maar in deze heb je volledig gelijk.

  • rudi

    oei, oei