Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

OT vanaf 1 mei

  • Bertus67

    Bin Laden scheen erg benauwd voor ISIS te zijn geweest, ISIS bestaat trouwens uit 4000/6000 personen, was gisteren een deskundige bij knevelen van der brink

  • M P W

    Foreign policy heeft vandaag een bericht over Isis in China!

  • Bertus67

    Britten achter beul met Brits accent aan

    LONDEN -

    De Britse politie probeert achter de identiteit te komen van de militant die te zien is in een video van de Islamitische Staat waarin schijnbaar de Amerikaanse journalist James Foley wordt onthoofd. De gemaskerde man spreekt met een Brits accent.

    Foto: Reuters

    Volgens taalkenners klinkt het alsof de man uit het zuidoosten van Engeland of Londen komt. Scotland Yard doet onderzoek naar de video die dinsdag opdook.

    Ook volgens de Britse minister van Buitenlandse Zaken Philip Hammond lijkt het erop dat de moordenaar een Brit is en de video authentiek.

    Peter Neumann, deskundige bij King's College London op het gebied van radicalisering, vermoedt dat IS opzettelijk iemand met een Brits accent heeft uitgekozen voor de videoband van de vermoedelijke onthoofding van Foley. „Ze zeggen hiermee: we komen achter je aan als je ons bombardeert”, aldus Neumann tegen de Britse krant The Guardian. „Ze streefden naar een maximale impact in het Westen. En omdat ze wilden dat delen van de video zouden worden uitgezonden op de Amerikaanse televisienetwerken, hadden ze iemand nodig die Engels sprak.”

    Volgens Neumann hebben Britse strijders „verschrikkelijke daden” begaan in Syrië en Irak, zoals het onthoofden, martelen en executeren van hun slachtoffers. Maar hij vermoedt dat het de eerste keer is dat ze een westers slachtoffer maken.

  • M P W

    Er zijn tienduizenden westerse Isis strijders, las ik onlangs. Ik weet niet wie die beweging financiert, maar vind het wel opvallend dat er vanuit de islamitische landen geen enkele poging wordt gedaan om gezamenlijk deze “ vijanden van de islam” te bestrijden. Er wordt altijd gesproken over onze “ broeders en zusters”. Nou, daarvan zijn er honderdduizenden vermoord, en daarnaast grote aantallen streekgenoten van andere geloven.

    stel dat wij in Europa een radicale extremistische groep katholieken hadden wiens streven het was om groot Katholiek Europa te krijgen zoals dat was voor de opkomst van het protestantisme. Stel dat dan de Arabieren hier zouden komen om in te grijpen. Dat zou toch wel erg vreemd zijn?

  • Bertus67

    waar komt IS “ineens” vandaan? volgens zeggen zijn er ex militairen van Sadam Hoesein erbij betrokken…..verder schijnt het nogal invloed te hebben op jonge moslims uit Europa….en die reizen dus ook af…..

    geloof maakt mij niet uit ( ik geloof zelf niet), maar zou het niet zo zijn dat op de achtergrond er landen er profijt bij hebben bij deze chaos die er nu heerst?

    ik vind Nederland (politieke uitspraken) erg rustig ,

    je handen jeuken toch als je weer het journaal ziet? ik ken dat filmpje van die onthoofde Amerikaan niet zien……..en heb daar de behoefte ook niet in.

  • M P W

    Het zijn in ieder geval soennieten, net als de regering van Saddam Hoessein was. Het vreemde is dat Al Ahzhar, het soenitische Vaticaan, de beweging sterk veroordeeld, net als de salafistische grootmoefti. Van sjiitische islam ( Iran) niks gehoord. Dat is toch wel raar. Iran werkt samen met de MB, met Hamas, en is sinds de Arabische Lente sterk provocerend bezig. Het lijkt wel alsof zij IS steunen…

  • Bertus67

    ik begreep uit een programma op de radio dat het wachten is dat hamas zover verzwakt is dat IS het gaat overnemen, die willen nog veel verder uitbreiden…..dat zal Israel niet prettig vinden ………. dus komen die eigenlijk van de regen in de drup, en Iran ken ik geen hoogte van krijgen… ik ken hun kracht niet, verder ben ik niet op de hoogte van de vele groepen daar op het strijdtoneel. jij dus wel!

  • M P W

    Nee hoor, dat valt wel mee. Ik ben jaren veelvuldig in Egypte geweest, dan krijg je vanalles mee. In de zomer stikt het er van de golfarabieren, Saudische investeerders en zo. Ik vond net een goed overzicht:http://www.mo.be/artikel/religieuze-machtspolitiek-de-islamitische-wereld

  • Bertus67

    Hollandse Zaken

    Discussieprogramma

    De angst voor de oprukkende radicale islam groeit. Hoe voorkomen we dat de berichten over de gewelddadige, barbaarse acties van IS onze geest vergiftigen met angst en weerzin tegen de islam?

    De terreur van Islamitische Staat in Syrië en Irak trekt ook zijn spoor in Nederland. De angst voor de oprukkende radicale islam groeit. Hoe kan een in Londen opgegroeide moslim betrokken zijn bij de koelbloedige onthoofding van een journalist en waarom ‘liken’ Nederlandse jongeren dat? En wat betekent het dat een jonge Rotterdamse moslim in het Journaal begrip toont voor het barbaarse optreden van IS? Het maakt ons in ‘de polder’ bang en het voedt de argwaan richting moslims in het algemeen.

    Vrijdag liet het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) in veel moskeeën een boodschap voorlezen waarin de IS-terreur werd veroordeeld en werd opgeroepen tot barmhartigheid. Het CMO wil de groeiende spanningen hier het hoofd bieden en de kloof dichten. De kloof die na de moord op Theo van Gogh, tien jaar geleden, redelijk gedicht leek.

    In Hollandse Zaken: Hoe blijven gewone moslims en niet-moslims in Nederland elkaar bereiken? Hoe voorkomen we dat de berichten over de gewelddadige, barbaarse acties van IS onze geest vergiftigen met angst en weerzin tegen de islam?

    ned 2 21.15-22.00

  • M P W

    Vooralsnog is ISIS een grotere bedreiging voor moslims dan voor westerlingen.

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.