Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

OT vanaf 1 mei

  • Tonio

    Gelukkig is het op donderdag B)

    Straks maar de ochtendwandelling gebruiken om ook een blokje rood te kleuren bij het stembureau.

    Het wordt Groen Links, milieu is en blijft mijn belangrijkste Europese issue.

    Ze zitten bij het segment van de PvdA, maar je stemt wel degelijk voor het milieu en daar gaat het mij om.

  • erik

    Ik zit vanaf half twee in het stembureau, tot na het tellen van de stemmen. gezien de verwachte opkomst kan ik maar beter een boek meenemen (ik lees nu het boek met jouw naam, lekker dik:))

    Ik twijfel tussen SP en GL. SP is meer mijn partij maar in het kleine samenwerkingsverband waar zij zitten vraag ik me af of ze veel gaan bereiken.

  • Tonio

    Van Van der Heijden?

    Heb het nog niet gelezen, het zit wel in de tas om mee te nemen op vakantie.

    Sterkte, veel leesplezier en tel ze.

  • Bertus67

    Zwarte Piet voor de rechter

    door Daphne van Dijk

    AMSTERDAM -

    De t-shirts met leuzen ’Zwarte Piet is racistisch’ waren ruim vertegenwoordigd. Maar of het geschminkte knechtje van de Sint dat ook echt is, is de vraag waar de Amsterdamse rechtbank zich vandaag over mocht buigen en waarbij de emoties af en te toe flink opliepen.

    Het hele geschil loopt al maanden en spitst zich toe op de vergunning die de Amsterdamse burgemeester Van der Laan vorig jaar heeft afgegeven voor de intocht van 2013.

    De tegenstanders maakten toen al bezwaar tegen de aanwezigheid van Zwarte Piet. ”Hij is een racistische karikatuur, kwetsend en vernederend voor veel mensen, gefaciliteerd door de overheid”, aldus jurist Frank King.

    Hij kon rekenen op luid applaus van de achterban terwijl de afvaardiging van de gemeente het moest doen met boe-geroep. De tegenstanders menen dat de vergunning voor de intocht getoest had moeten worden aan een reeks internationale verdragen, zoals het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) en artikel 1 uit de Grondwet dat discriminatie verbiedt.

    Discriminerend

    Uit onderzoek blijkt dat 44 procent van de Amsterdammers het knechtje van Sinterklaas discriminerend ervaart. Maar volgens de gemeente Amsterdam zitten er wel heel veel stappen tussen de vergunning en deze verdragen. "De hele wereld heeft zich een mening gevormd, daar moet het maatschappelijk debat worden gevoerd. Niet op het bureau waar de aanvragen voor vergunningen worden bekeken”, aldus gemeente-jurist Riccardo Osterwald.

    Uitspraak

    De rechtbank wil eerst kijken of er wel een zogenaamd belang is bij een uitspraak, die in principe over zes weken plaatsvindt. Het is namelijk mogelijk dat er een oplossing van het Pieten-probleem is.

    De gemeente Amsterdam is samen met de stichting Sinterklaasintocht en weer een andere groep van tegenstanders in gesprek over een nieuwe invulling van het jaarlijkse kinderfeest rond de Goedheiligman. De gemeente wil er inhoudelijk niets over kwijt. "Onze inzet is een breed gedragen feest waarbij de burgemeester met alle belangen rekening houdt”, aldus Osterwald.

    Mocht de rechtbank oordelen dat Zwarte Piet niet racistisch is, dan hebben de tegenstanders al aangegeven in hoger beroep te gaan. Mocht de rechter besluiten dat Zwarte Piet stigmatiserend was voor de intocht van 2013, dan is het onduidelijk wat de Amsterdamse burgemeester gaat doen met de intocht dit jaar.

  • TTV

    D66 schreeuwt het van de daken mensen…. “Nederland kiest voor Europa”…. En dat met een opkomst van 33%!!!

    Het verbaasd mij zelfs dat die gasten stemmen krijgen, en dat men met het volledige verstand gaat stemmen op D66. Een partij die alle soevereiniteit, zo snel mogelijk af wilt staan aan vadertje EU, en van gekkigheid niet weet hoe snel ze de grenzen nog verder kunnen vervagen.

    2 op de 3 Nederlanders heeft totaal geen vertrouwen in de EU, en toch heeft men gestemd op Pechtoldje, en de zakkenvullende schijnheiligen van het CDA. Al was het maar een opkomst van 33% blijft het weerzinwekkend, om D66 feest te zien vieren over de rug van honderdduizenden die nu lijden in Europa en ons landje, door o.a. de EU/bankenstelsel en haar poppetjes in de corrupte regeringen.

    Gelukkig hebben ze in andere landen wel een gezond verstand, en zal het in Brussel gaan donderen, wanneer de anti-EU partijen een stevig blok gaan vormen tegen de neo liberalistische fascisten!

    Ik hou mijn hart werkelijkwaar vast voor de Nederlandse verkiezingen!!!

  • M P W

    Als je déze verkiezingsopkomst als argument gebruikt, moet je het opkomstpercentage van de twee vorige verkiezingen ook meenemen. Vervolgens zou je het aantal stemmen als graadmeter kunnen nemen. Als je drie keer achter elkaar inlevert, ben je voor mij de verliezende partij…

  • Bertus67

    Zorgverzekeraars potten geld op

    Zorgverzekeraars hamsteren steeds meer premiegeld. Het geld gaat niet naar de zorg, maar naar beleggingen, meldt NRC Handelsblad op basis van eigen onderzoek.

    Sinds begin 2012 namen de reserves van de vier grootste zorgverzekeraars met 2 miljard euro toe, wat neerkomt op ruwweg 175 euro per verzekerde.

    In de Tweede Kamer is al vaker kritiek geuit op de weelde bij zorgverzekeraars, vooral door de SP. Volgens critici is het vet op de botten bij zorgverzekeraars opgebouwd met gemeenschapsgeld. Zorgverzekeraars krijgen hun geld van de burgers die verplicht een zorgverzekering afsluiten en die daarnaast via hun werkgever zorgpremies afdragen.

  • M P W

    Via hun werkgever zorgpremies afdragen? Welke premie zou dat dan zijn?

  • HJV

    M P W Schreef:

    ——————————————————-

    > Via hun werkgever zorgpremies afdragen? Welke

    > premie zou dat dan zijn?

    Kijk jij nooit op je salaris/inkomsten strook

    http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/zorgverzekeringswet/

    Daarnaast wordt je verplicht een basisverz af te sluiten bij een verzekeringbedrijf

  • Bertus67

    Hawking waarschuwt in Utrecht voor macht experts

    Iedere burger moet zich verdiepen in de voornaamste theorieën van de wetenschap, om een te grote invloed van experts te voorkomen. Dat heeft natuurkundige Stephen Hawking zijn gehoor in Utrecht vrijdag op het hart gedrukt.

    ANP

    Stephen Hawking op symposium in Utrecht Fotoserie

    Hawking sprak op het openingssymposium van een door studievereniging A-Eskwadraat georganiseerde natuurkundeolympiade.

    “In een democratische samenleving moet iedereen basale kennis hebben over hoe de wereld in elkaar zit”, zei Hawking aan het slot van zijn lezing. “Zo voorkom je dat deskundigen te veel macht krijgen.” De academische superster ontving na zijn referaat een oorverdovend applaus.

    Hawkings toespraak ging over het holografisch principe. Dit principe werd voor het eerst uitgedacht door de Nederlandse natuurkundige en Nobelprijswinnaar Gerard 't Hooft, die de openingstoespraak van het symposium hield.

    In 2004 verloor Hawking nog een weddenschap van 't Hooft over het al dan niet verloren gaan van informatie die in een zwart gat belandt.

    Microgolven

    “Can you hear me?”, klonk de karakteristieke spraakcomputer van Hawking door de muisstille zaal. Hawking, die door de ziekte ALS aan een rolstoel gebonden is en vrijwel geheel verlamd is, sprak over ruimtetijd, de oerknal en microgolven.

    “Deze microgolven kennen jullie van de magnetron die in jullie keuken staat”, zei Hawking. “Hoewel de golven die ik bedoel niet zo nuttig zijn voor het opwarmen van een pizza. Ze komen namelijk niet boven de 72 graden onder nul uit.”

    Hawking schreef samen met natuurkundige Roger Penrose veel over het ontstaan van het universum. Toen hij eens op audiëntie bij paus Johannes Paulus II was, zei de toenmalige kerkvorst dat wetenschappers de geschiedenis van het universum mogen bestuderen, maar niet het ontstaan ervan.

    Paus

    Hawking zei blij te zijn dat de paus niet doorhad dat hij hier net een presentatie over had gegeven. “Ik had niet in een cel van de Inquisitie willen belanden net als Galileo Galilei”, grapte Hawking, waarop een afbeelding van hemzelf in een cel op het scherm verscheen.

    De natuurkundige zei dat veel kosmologen zichzelf helaas vrijwillig dit pauselijke verbod opleggen en zich te weinig wagen aan theorieën over het ontstaan van het heelal.

    Expansie

    De natuurkundige sprak ook over de snelle expansie van het universum. “Na de Eerste Wereldoorlog in Duitsland vond er in slechts achttien maanden tijd een inflatie met een factor van tien miljoen plaats”, aldus Hawking.

    “Dat stelt niets voor vergeleken met het vroege universum. In slechts een fractie van een seconde groeide het universum met een factor van een miljoen biljard biljard.”

    Hawking prees het vermogen van de mens om wetenschappelijke feiten over de wereld te ontmaskeren en zei uit te kijken naar de verdere ontdekkingen van de jonge wetenschappers die aanwezig waren. “Door ons vermogen informatie over het universum te ontrafelen, zijn we in zekere zin de kroon op de schepping”, zei de Brit.

    Werk

    Stephen Hawking is bekend van zijn werk over zwarte gaten, ruimtetijd en de ontstaansgeschiedenis van het universum. Hij was de eerste wetenschapper die de relativiteitstheorie met kwantumfysica verbond.

    Hawking is een van de beroemdste wetenschappers ter wereld. Zijn populairwetenschappelijke boek Een Korte Geschiedenis van de Tijd is meer dan tien miljoen keer over de toonbank gegaan en is vertaald in 35 talen.

    Het symposium in Utrecht vormde de aftrap van de natuurkundeolympiade PLANCKS, waarbij 34 teams uit veertien verschillende landen het tegen elkaar opnemen. Naast Hawking spraken experimenteel natuurkundige Immanuel Bloch en theoretisch natuurkundige en Nobelprijswinnaar Gerard 't Hooft.

    Toegangskaarten voor het evenement waren binnen enkele seconden uitverkocht.

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.